Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΞΙΑΚΟ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ (3ο ΜΕΡΟΣ)

ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ

Στην Ομηρική εποχή ο πόλεμος ήταν υπόθεση περισσότερο των ηρώων-βασιλέων της εποχής. Οι Ομηρικοί ήρωες - βασιλείς  διακρίνονται από την αντρεία τους και έχουν ειδικά προνόμια όσον αφορά τη διανομή των λαφύρων, ενώ ο πλούτος και οι τιμές που απολαμβάνουν αποδίδεται στην ανδρεία τους. Η συνέχεια της απόλαυσης αυτής της ζωής ήταν συνάρτηση της ανδρείας που θα επεδείκνυε ο ήρωας.
Στα αριστοκρατικά πολιτεύματα, όπως αυτά τα οποία υπήρχαν στη Θεσσαλία, σπουδαίο ρόλο έπαιζε το ιππικό. Άλογα συντηρούσαν και εξόπλιζαν οι πιο ευκατάστατοι πολίτες. Το Θεσσαλικό ιππικό ήταν περίφημο στην αρχαιότητα, Θεσσαλούς ιππείς χρησιμοποίησε και ο Μέγας Αλέξανδρος.

Απ' όταν υιοθετήθηκε ο οπλιτικός τρόπος πολέμου - κατά τον οποίον μπορούσε να εξοπλιστεί μεγαλύτερος αριθμός ανδρών, χωρίς να απαιτείται κάποια ιδιαίτερη οικονομική ευρωστία - οι οπλίτες παίζουν πλέον καθοριστικό ρόλο στη λήψη αποφάσεων.  Έτσι τον 7ο αιώνα π.Χ. δημιουργήθηκε αυτό που λέγεται από τους ιστορικούς « κράτος των οπλιτών ». Η Σπάρτη μπορεί να θεωρηθεί ένα κράτος οπλιτών μιας και μόνον αυτοί είχαν πολιτικά δικαιώματα.

Στα δημοκρατικά πολιτεύματα οι πολίτες όπως είδαμε συνεισέφεραν αναλόγως των οικονομικών τους δυνατοτήτων. Στην Αθήνα -για την οποίαν έχουμε και τις περισσότερες πληροφορίες- ξέρουμε, ότι οι δύο πρώτες τάξεις οι πεντακοσιομέδιμνοι και οι ιππείς ανελάμβαναν να εξοπλίσουν το ιππικό. Οι ζευγίτες εξοπλίζονταν ως οπλίτες και οι θήτες  πολεμούσαν ως ψιλοί. Σημαντική πολιτική επιρροή απέκτησαν οι θήτες όταν η Αθήνα αναδείχτηκε σε μεγάλη ναυτική δύναμη, λόγω του ότι οι ίδιοι υπηρετούσαν στο στόλο ως κωπηλάτες.

Είναι ενδιαφέρον ότι στην ιδανική Πλατωνική πολιτεία, η ανώτερη τάξη, οι Άρχοντες, "αιμοδοτούνται" από την τάξη των Φυλάκων, δηλαδή μια στρατιωτική αριστοκρατία. Για το λόγο αυτό, ο Πλάτων, δίνει έμφαση στην εκπαίδευσή τους, σωματική, αλλά και πνευματική. Οι φύλακες δεν θα έχουν επάγγελμα, η μόνη τους ενασχόληση θα είναι η διαφύλαξη της ασφάλειας της πολιτείας. Οι βιοτικές τους ανάγκες θα καλύπτονται από την πολιτεία. Αυτή η τάξη δεν θα έχει την ψυχοφθόρα αγωνία αποκτήσεως πλούτου. Δεν θα έχουν καν ιδιοκτησία. Από αυτήν την τάξη θα προέρχονται οι Φιλόσοφοι - Βασιλείς. Στην Πλατωνική πολιτεία οι φύλακες δεν θα επιλέγονται με οικονομικά, αλλά βιολογικά κριτήρια. Η τάξη αυτή φυσικά, δεν θα είναι ο κύριος όγκος αυτού του κράτους. Ο κύριος όγκος θα είναι γεωργοί και οι δημιουργοί, οι οποίοι με την παραγωγή τους θα προσφέρουν τα χρειαζούμενα. Η μεταπήδηση κάποιου από μια κατώτερη τάξη, προς  αυτη των φυλάκων δεν θεωρούταν αδύνατη αν πληρούσε τα απαραίτητα βιολογικά κριτήρια.   

Λυραντωνάκης Πέτρος - Πυρήνας Ρεθύμνου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΑΛΟ ΣΟΥ ΤΑΞΕΙΔΙ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΕ ΒΕΛΙΕ...

Του "τέλους" δεν ήθελα να 'ναι "προσφώνηση", τούτο το κείμενο. Μας πώς να μπορέσεις να κρύψεις το νότισμα, που υγραίνει τα μάτια αθέλητα, όταν το ανερμήνευτο "είναι" της αληθινής έκφρασης "καπακιάζει" τα περιττά και τα ...έχοντα "στόχους", "σκοπούς" και "ωφέλη", ...σκευάσματα λόγου ;  Κι' είναι αληθινή η προσμονή, όλα τούτα ν' ακυρωθούν απ' την εξέλιξη, κι' ας μοιάζει ο γράφων ηλίθιος, σαν κι' εκείνον που πρόκαμε να "προβλέψει", εκείνο που τελικά έμεινε έρμαιο, ως γεγονός κι' "αποτέλεσμα", κι' αποδείχτηκε "ψεύτης".  Το 'χω ξαναγραμμένο σε τούτο το "βήμα", πως είναι ο θάνατος που επικυρώνει τη μεγαλοσύνη του βίου ή ακυρώνει ό,τι πρωτύτερα φάνταζε μεγαλειώδες, στομφώδες κι' εν τέλει δεν ήταν παρά λόγου ανάξιο και "μικρό".  Μα ο συνειδητός δρόμος για τον βέβαιο θάνατο, ο δρόμος που εξαγνίζει, είναι ό,τι ξεμακραίνει τον άνθρωπο από…

Η Χρυσή Αυγή στο Μνημόσυνο της Α’ Μοίρας Καταδρομών στο Μάλεμε Χανίων - Φωτορεπορτάζ

Κυριακή 31 Ιουλίου, Στρατόπεδο 1ης Μοίρας Αλεξιπτωτιστών, Μάλεμε Χανίων.Ο Ελληνισμός τιμά τους Ήρωες της Α’ΜΚ που συνέτριψαν τον Αττίλα στην Κύπρο το 1974. Από αυτό το τιμημένο Στρατόπεδο ξεκίνησαν οι 300 ηρωικοί Καταδρομείς, που με Διοικητή τον Γεώργιο Παπαμελετίου έγραψαν νέες σελίδες δόξας και πολεμικών κατορθωμάτων στην Ελληνική Ιστορία. Κλιμάκιο της Τ.Ο. Χανίων της Χρυσής Αυγής έδωσε το παρόν στην εκδήλωση. Ο εκπρόσωπος της Χρυσής Αυγής με τον Διοικητή της 1ης Μοίρας Αλεξιπτωτιστών: Η Πολεμική Σημαία της Α’ Μοίρας Καταδρομών: Οι Αλεξιπτωτιστές του Αγήματος Απόδοσης Τιμών: Έφεδροι Καταδρομείς τραγουδούν το ριζίτικο: Ριπές στον αέρα συνοδεύουν το προσκλητήριο νεκρών:

ΑΚΟΥ ΥΠΑΣΤΥΝΟΜΕ ΛΩΛΗ...

Ώστε, είναι "οι άλλοι" που γύρω σου έστησαν τείχη, "συνάδελφε" υπαστυνόμε , που ευκαιρία βρήκες, απ' τον Καβάφη ν' απαγγείλεις, ό,τι σε ...βόλεψε. "Οι άλλοι", λοιπόν. Αυτός ο "βραχνάς", που, ενίοτε,  λειτουργεί σαν άλλοθι, για όσα οι ίδιοι εκλαμβάνουμε σα στάση ανερμήνευτη των υπολοίπων που ζούμε ανάμεσά τους. Μόνο που αυτοί "οι άλλοι", στη δική σου ...περίπτωση, γεννήθηκαν από την ίδια φυσική διεργασία που κι' ο ίδιος γεννήθηκες : είναι όταν το σπερματοζωάριο συναντά το ωάριο και γεννά τη ζωή. Το ..."πίσω σύντροφοι, πέσαμε σε σκατά", που εν εκ των σπερματοζωαρίων ανακράζει ενίοτε, δεν έχει να κάμει με κείνη τη λειτουργία της φύσης, "συνάδελφε" υπαστυνόμε, που ανασύρει εκ του "μη όντος" το "ον". Πώς να το κάμωμε ; Πολλοί θα θέλανε να ...χτυπούνε τα δάχτυλα και να ...φυτρώνει ψωμί, αλλά μέχρι να "βγει" το ψωμί, χρειάζεται σπορά και θέρισμα κι' άλεσμα και ζύμωμα και ψήσιμο…